Blyblomma – Plumbago auriculata

Det är sensommar. Det har varit sol idag och en riktigt skön dag. Vi har njutit av ljuset. Men det är ett annorlunda ljus mot i juni. Det är liksom … ett mörkt ljus. Lite dovare, lite djupare. Inte dystert utan lungt och rogivande. Jag tycker om att stå på tröskeln mot hösten.

När vi var i Toscana sommaren 2002 så bodde vi på ett ställe i ett härligt stenhus med en ljuvlig trädgård utanför. Precis utanför vår ingång så växte en underbart himmelsblå blyblomma. Bilden nedan visar denna blyblomma. Där satt vi varje eftermiddag och åt nybakat bröd med olivolja och salt … och bara njöt av livet och semestern … och jag njöt lite extra när jag kastade mina blickar mot blyblomman.

Ett par år senare så var vi på Plantagen och handlade blommor. När vi stod vid kassan fick jag se en ljuvligt blå blyblomma. Jag köpte den och den har varit i min ägo sedan dess. Den har blommat varje år och detta år är inget undantag. Lite senare har den blommat än övriga år men det beror nog på att jag klippte ner den rätt kraftigt i våras, rätt sent i våras ska tilläggas, i slutet av maj faktiskt.

Men nu har den kommit med sina ljuva blå blomklasar. Här är en bild som visar hur frodigt det är, så här i slutet av augusti, i vårt uterum. De ljusrosa färgklickarna som anas i bakgrunden är min Dr Westerlund som blommar fortfarande …

Det är inte en riktig slingerväxt men den blir lång och gänglig och passar att ha i en spalje. Min står i ett gammalt spaljebord som jag köpt på auktion för några år sedan. Här ser man hur den lojt vilar mot en av spaljepinnarna …

Jag älskar min blyblomma. Jag fick faktiskt ullöss på en blomma som stod bredvid den. Och några letade sig till min blyblomma. Men med enträget tvättande och sprutande så har jag nu fått bort dom och den är frisk och fräsch igen.

Jag har varje år övervintrat den i rumstemperatur med växthusbelysning. Det har den väl inte gillat så där jättemycket. Växthusbelysningen har väl varit bra men rumstemperaturen är inte så omtyckt. Det ska bli spännande att övervintra den i vårt nya uterum i vinter. Ska bli spännande att se hur den klarar det.

Men … vad som än händer så kan jag konstatera att en himmelsblå blyblomma … det ska jag alltid ha i min ägo.

2013-08-22: Jag har skrivit ett inlägg med ytterligare information om blyblomma. Det går att läsa här.

Det här inlägget postades i Blyblomma - Plumbago auriculata, Växtporträtt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Blyblomma – Plumbago auriculata

  1. Agneta skriver:

    Hej, Anita!

    Blå blommor är det vackraste jag vet, men lite svårt att hitta till en lägenhet. Jag har just nu en ”Femöring” som snart blommat färdigt. Den är mörk blålia, men vacker.
    Din blyblomman är ju bara såååå ljuvligt vacker och hoppas att den klarar sig undan både ohyra och annat till nästa år.

    Nu kommer dock en vacker årstid när naturen visar upp en otrolig färgprakt, så det är bara till att vänta och njuta av ögongodis i mängder.

    Ha det så gott!
    Kramen, Agneta

  2. Anita skriver:

    Agneta … femöring är också en mycket vacker blomma. En annan blå blomma (som jag minns att min mamma alltid hade som krukväxt) är Browallia. Den har jag funderat många gånger på men det har aldrig blivit av att skaffa den. Kanske det vore en blå blomma som du skulle kunna ha? Men jag vet inte om hon övervintrade den eller skaffade en ny varje år. Jag var inte riktigt lika intresserad av blommor på den tiden som jag är idag 😉

    Och även om blått är vackert så är också höstens sprakande, varma färgskala vacker. Som du säger, mycket ögongodis kommer det att bli att njuta av närmaste månaderna.

    Ha en skön söndag Agneta!

    Kram Anita

  3. Ulla skriver:

    Så vackra bilder! Blyblomman är jättefin, jag saknar min som jag hade för några år sedan.
    Jag tyckte den växte så spretigt och tog så mycket plats i mitt lilla uterum 🙂
    Men nu blir jag sugen på en blyblomma igen. Undra om man inte skulle kunna forma den till ett litet träd? Den har ju rätt styva grenar.
    Din kommer säkert att trivas med övervintring i ditt uterum. Då blommar den nog än mer nästa år.
    Det är underbart väder idag, men jag är förkyld så jag håller mig inne idag. Vi ska åka iväg några dagar senare i veckan.
    Ha en skön höstvecka, september står ju för dörren 🙂
    Kram Ulla

  4. Anita skriver:

    Ulla … den har verkligt styva grenar så den kan nog säkert formas till ett litet träd. Men det går att få dem små och kompakta också med många blommor. Det såg jag förra året när jag var på Botaniska i Uppsala. Dom verkade ha klippt sin hårt i omgångar. Den stod ju i ett växthus så den hade väl den bästa tänkbara miljön. Men jag ska testa att klippa min tidigt nästa år (och i omgångar). Och plantera om den tidigare än vanligt. Jag har ju växthusbeslysning också så framåt februrari funderar jag på att ha lite tillskottsbelysning några timmar i mitt uterum. Så att blommorna kan få en bra start på växtsäsongen. Åtminstone är planen så just nu.

    Hoppas din förkylning bättrar sig snart, så du kan gå ut och njuta av hösten. Det är ju som sagt september imorgon. Oj så fort tiden går. 🙂

    Krya på dig och ha det så bra!

    Kram Anita

  5. Annika skriver:

    Jag förstår att du älskar din blyblomma. Det gör jag oxå :o) Trots att jag ingen äger… :o) Så vacker! Jag vill till Toscana… å äta nybakt bröd med olivolja å salt :o)

    Det blev i alla fall nybakt (hembakt) bröd idag… å räkor å vitt vin… Det är inte dumt det heller… när solen tittar fram mellan regnskurarna :o)

    Kram Annika

  6. Anita skriver:

    Annika … att sitta hemma och mysa mellan regnskurarna … det är inte dumt det heller. Det gjorde vi också igår. Fast hos oss var det inte regnskurar utan ihållande dagsregn.

    Och Toscana … dit längtar jag alltid. Fast jag har ju mitt eget lilla Toscanska hörn vid spaljebordet med blyblomman. När man sitter där och äter bröd med olivolja och salt … ja då är man tillbaka i Toscana.

    Kram Anita

  7. antoinette edlund skriver:

    Hej!
    Precis som du var jag i Toscana förra sommaren och fick syn på denna härliga växt. Den växte som en ca 20m lång häck.
    Senare när vi var i Piemonte fick jag syn på en krukväxt på marknaden och den köpte jag med hem.
    Nu har den övervintrat men jag vet inte hur jag ska sköta om den riktigt. Den står i uterummet där det blir varmt men det verkar inte som om den vill blomma
    Tacksam för svar
    Bästa hälsningar
    Antoinette

  8. Lotta skriver:

    Hej! Hur gick det med övervintringen i uterummet? Mina plantor står nu i en pallkrage men jag tänkte kruka dem i oktober eller så och flytta dem till uterum med växthusbelysning. Kan det funka tror du?

Kommentera

