Klockranka – Cobaea scandens

Kan inte bestämma mig om jag tycker om denna ettåriga klängväxt eller ej. Hade någon frågat mig för två veckor sedan så hade jag sagt nej … den ska jag aldrig mer ha. Men idag är jag mer tveksam. Den har sina fördelar men den är inte särskilt rik på blommor. Först nu har den börjat blomma och har massor med knoppar. Om det inte blir frost (vilket var ytterst nära här om natten) så kan den nog bli riktigt vacker i september.

Men blommorna är vackra när dom väl slår ut. Den här bilden tog jag en sen kväll, därför är den så djupblå i färgen. När solen lyser i blomman är den mer blålila …

Och den har långa vackra ”korkskkruvar” …

Och vill man ha något starkväxande som också ska fungera som insyningsskydd, ja då är den idealisk. Den har ett friskt och frodigt bladverk och täcker idag hela ena sidan av vår trädgårdsportal och är på väg över mot andra sidan …

Så ja … jag kan nog tänka mig att ha en klockranka igen även om den inte blommar så överdådigt.

Annars har det blåst så dant här idag att båda mina änglatrumpeter hade blåst omkull när jag kom hem från jobbet. Men det är väldigt tåliga växter. Det är bara att resa upp dom igen så ser dom ut som om inget hänt.

Imorgon är det fredag och jag får passa på att önska alla som eventuellt tittar in här en riktigt trevlig helg!

Det här inlägget postades i Växtporträtt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Klockranka – Cobaea scandens

  1. pudelflicka skriver:

    Helt underbara bilder.
    Hedvig

  2. Ulla skriver:

    Klockrankorna är jättefina men man får börja tidigt med dem.
    Jag tror också att man kan övervintra dem. Du får prova, nu när ditt uterum blir vinterbonat. Det blir väl härligt när du kan förvara dina växter där över vintern.
    Bilderna på klockrankan är ljuvliga. Själva blomman är ju jättevacker!
    Och den har ju verkligen växtkraft, klockrankan. Får nog ta och så den nästa säsong 🙂
    Ha en skön helg du också!
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Hedvig … tack, så glad jag blir 🙂

    Ulla … det visste jag inte, att man kunde övervintra klockrankan. Undrar om man klipper ner den på hösten i så fall. För nu är den så hög så då skulle jag inte få rum med något annat i uterummet. Men det vore ju väldigt intressant att pröva. Och gissa om jag bara går och längtar efter vårt nya uterum. Vi äter fortfarande frukost i vårt nuvarande uterum men vi är tvungna att ha infravärmen på för det är inte mer än 13-14 grader där på morgnarna. Tänk vårt nya, då vi kommer att sitta där och äta frukost i oktober-november …

    En trevlig helg på er båda!

    Kram Anita

  4. Ulla skriver:

    Ja Anita, du kan nog klippa ner dem. Jag var på väg att prova övervintring av dem en gång, men det blev aldrig av. Javisst, det är tidig vår och sen höst som man har allra mest nytta av uterummet. Då är det gott att ha det 🙂
    kram igen

  5. Cathy Smith skriver:

    Hejsan, väldigt vacker växt så man får hoppas på frostfritt ett bra tag till. Har hört ryktas att september ska bli fint och varmt. Jag hoppas verkligen det eftersom vi ska till England i mitten av september. Idag har vi varit i Uppsala hos mamma och ute i skogen och letat svamp. Vi hittade EN kantarell! Det är en stor skog som alltid är ganska fuktig i marken så det var en besvikelse. Men hundarna var lyckliga för de fick springa omkring lösa och nosa och ha sig. Nu sover de snällt båda två.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Cathy

  6. ulrica skriver:

    Jag tycker minsann att den är jättevacker!!
    Visst är det märkligt att vi närmar oss frostnätter :o).. men jag välkomnar hösten!

    Jag hoppas du har en toppenfin helg.
    Nu ska jag bege mig till skördemarknaden här i stan och se om jag kan få några härliga höstnärbilder!

    KRAM

  7. Bettan skriver:

    Du och blommor är en ljuvlig kombination.. Både som trädgård och fotograferande! Helt LJUVLIGA bilder! Du borde göra en blomsterbok..

    Ha en fin helg Anita å kraaaaaaaaaaaaaaaam!
    /
    B

  8. Eva skriver:

    Käraste lillasyster!
    Du tar så otroligt vackra bilder! Man kan rakt inte skönja din tvehågsenhet kring denna vackra klocka! 🙂

    Vi har just lämnat över Leah till längtande föräldrar, efter drygt ett dygn med denna lilla ljuvliga människovarelse. Vad gör det att hon vaknade 4 i morse och inte ville sova, efter en flaska välling somnade hon i min famn och vi sov till 9. Farfar är STORFAVORIT, men farmor duger också. Vi hade ett ”körschema” med mat- och sovtider, som sprack i och med vällingflaskan klockan 4 i morse och att vi ”sov över” hennes normala uppvakningstid. Men vad gör det hon var lika glad för det!

    Jag ska väl erkänna att vi känner oss litet möre och säkert kommer att somna sött ganska tidigt. Jag har inte fotograferat blommor men väl en liten tjej som snart är 1 år och hennes älskade farfar när de pussades. Farfars mustach kittlade så roligt!

    Nu ska vi snart äta middag, eftersom vi tyckte att det var lördag igår, känns det som vi har vunnit på lotto, eftersom det är lördag idag också!

    Hoppas du och Thomas får en härlig lördag, av det som är kvar av den och en underbar söndag!

    Vi ses på tisdag!

    Kjell och Nessie hälsar!

    Kraaaaaaaaaammmmmmmaaaaaar
    Storasyster 🙂

  9. Anita skriver:

    Ulla … jag har börjat min förberedelse för vårt nya vinterbonade uterum idag. Jag har klippt ner vildvuxna pelargoner och tagit skott av dem som nu står i ”provisoriska växthus” bestående av plastpåsar. Klockrankan får fler och fler blommor för varje dag och börjar bli en riktig favorit hos mig. Jag ska definitivt klippa ner den och pröva att övervintra den. Drömmer varje dag om vårt nya uterum ska du veta. Det känns så härligt att tänka på. Man får helt ny energi när det gäller alla växter. Jag har ju min frilandshibiscus som aldrig blommar för den har inte klarat vintrarana bra hos mig förut i plus 19-20 grader. Ska bli jättespännande att se hur den klarar denna vinter i vårt nya uterum.

    Hoppas du har en härlig lördag och att du får en härlig söndag!

    Kram Anita

    —————————–

    Cahty … EN enda svamp! Det låter minsann som när jag är ute i skogen och letar svamp. Jag hittar aldrig en enda. Men ni hittade ju i varje fall en 🙂 Jag blir faktiskt rejält avundsjuk när jag tänker på er Englandsresa. Brittiska öarna har seglat upp som mitt absoluta favoritresmål. Jag längtar alltid dig. Har ju redan bokat in en trädgårdsresa till nästa år, till Wales. Tror du jag längtar? 🙂 Men tillbaka till svampen. Vi har just ätit fläskfilé med knaperstekt bacon och kantarellsås. Kantarellerna inköptes på ICA Maxi. Det får gå bra det också. Supergott var det och härligt att sitta i uterummet där sensommaren dröjde kvar.

    Ha nu en riktigt härlig söndag. Augusti är slut för detta år men september kommer med härliga höstfärger och hög klar luft. Åtminstone i mina drömmar.

    Kram Anita

    ———————————–

    Ulrica … förstod nog att du skulle gilla den 🙂 Jag vet ju att du älskar hösten och det gör jag också. Det där med att mysa i mörka kvällar är så himla härligt. Hoppas du haft en härlig dag på skördemarknaden. Jag ska titta in hos dig sedan och se om du laddat in några nya bilder. Har du tänkt på vad vissa ord är härliga att säga. Skördemarknad är ett sånt ord. Det pirrar lite skönt i mig när jag hör det ordet. Ett annat härligt ord är dagsmeja. Det är nog vissa ord som man förknippar med vissa saker, vissa stämningar.

    Ha nu en riktigt skön söndag!

    Kram Anita

    —————————————

    Bettan …. du gör mig ju alltid såååå glad 🙂 Det är helt enkelt så att blommor är mitt liv. Ännu mer nu än någonsin. Jag mår aldrig så bra som när jag får hålla på med mina blommor. I eftermiddag har jag spenderat ca 3 timmar med mina ögonstenar. Dom är finare än vanligt nu. Jag bara älskar dom 🙂

    Tack för att du tittade in. Jag hoppas du haft en härlig lördag och att du får en härlig söndag.

    Kraaaaaaam Anita

    ————————————–

    Eva … käraste syster min. Så ni har haft underbara Leah hos er. Det låter så härligt när jag läser dina beskrivande ord om er sköna morgon. Vad gör det att klockan är 4 på morgonen när man kan få ynnesten att ha en sådan ljuvlig liten solstråle i sin famn. Kan tänka mig att hon älskar både farfar och farmor. Vi måste få se bilderna när hon och farfar pussas.

    Det är faktiskt lördag nummer två för oss också. Vi var på Mamma Mia på Globen igår och när man går ut på fredagen känns helgen alltid extra lång. Kan säga att det var en jättehärlig föreställnig även om ryggen och baken tog stryk av stolarna och man inte hörde så bra. Thomas köpte öronproppar och det hade vi jättekul åt för man fick verkligen koncentrera sig för att höra vad dom sa. Men jösses vilken musik dom skrivit, Björn och Benny. Jag blir lika imponerad varje gång jag hör den. Och stämningen var härlig när alla stod upp på slutet och sjöng med i Dancing Queen och Waterloo.

    Ha nu en riktigt skön söndag. På tisdag ses vi. Jag kommer hem till er och umgås i kökssoffan. Tittar in vid 18-tiden. Visst ska det bli härligt att komma igång igen.

    Hälsa Kjelle och Nessie så mycket. Thomas hälsar så gott!

    Kram från lillsyrran

  10. Anita skriver:

    Cathy … jag är lite vill med dagarna. Augusti är ju faktiskt inte riktigt slut än. Det är ju bara den 30:e. September inträder inte förrän på måndag. Så imorgon får vi njuta av den allra sista augustidagen för år 2008 …

    Kram igen Anita

  11. susanne skriver:

    hej, jag satte 3 klockrankor i en stor kruka och placerade den i min gamla vävstol, står mitt i trädgården o grannarna tycker det är jättefint,dåligt med blommor inte hos mej det är hundratals, har gödningsvattnat väldigt mycket,började blomma 3 aug.ha det skönt i höst

  12. Anita skriver:

    Susanne … grattis till dina klockrankor. Det låter ju för härligt. Och vilken kul idé, att sätta dom i din gamla vävstol. Mina har också börjat blomma rätt mycket nu. Jag hoppas att frosten dröjer så att jag kan njuta av dom. Men så många som 100-tals har jag inte. Men jag tycker om den, blommorna är så vackra.

    Tack för att du tittade in och berättade om dina klockrankor. Jättekul!

    Anita

  13. Ping: Klockranka – Cobaea scandens – 2009 « Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

