En känsla av höst …

Augustis kräftmåne vandrar sin tysta ban. Mörkret sluter sig närmare och gör att lampor som man glömt man hade åter får komma till användning.

Idag var det annars en solig och fin dag, åtminstone så länge som jag satt på jobbet. Eftermiddagen kom med stålgrå moln och kvällen har återigen bjudit på smatter mot taket i uterummet. Men innan regnet kom så hann vi klippa gräset och rensa i rabatterna.

Jag har ikväll suttit och gått igenom bilder från en härlig dag i Roslagen i somras. Jag håller på och ska göra ett litet ”fototillfälle” på hemsidan men det tar nog ett par dagar innan det är klart. Men när jag satt där så drömde jag mig tillbaka och tänkte att jag måste nog skriva ett litet blogginlägg och lägga ut ett par ”längtansbilder”. Yxlan är mitt favoritställe. Jag älskar att vara där … av många anledningar 🙂

I Roslagens famn på den blommande ö … tänker jag när jag ser denna vy …

Och jag minns fortfarande smaken av de gyllene bigarråerna …

Humlesurr och darrande fjärilsvingar …

Men visst fanns föraningar om höst …

Ja … det var några längtansbilder. Nu ska jag titta på TV en stund innan jag ska gå och lägga mig och läsa en trädgårdstidning som kommit idag.

Om ni undrar varför jag börjat märka mina bilder så beror det dessvärre på att jag hittat flera av mina bilder på olika hemsidor de senaste dagarna. Det känns verkligen tråkigt för det är ju faktiskt mina bilder. Så … jag har därför bestämt mig för att märka bilderna som jag har i bloggen.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till En känsla av höst …

  1. ulrica skriver:

    Helt underbara bilder ifrån din favoritö :o). Jag förstår verkligen att du trivs där!!

    Näeee, har du fått dina bilder stulna.. *morr*. Det är ju så förbaskat tråkigt när det blir så!!! Du gör helt rätt i att märka dina bilder, men det är så tråkigt att det ska behöva bli så.

    Jag hoppas du har en jättefin dag!!
    KRAAM

  2. Ulla skriver:

    Ja, höstkänslan kryper allt närmare och man börjar tända ljus och lyktor i uterummet på kvällen. Det är mysigt det också. Jag är en höstälskare 🙂
    Dina bilder är härliga och den nedersta bilden med barren i solljuset, den är helt underbar!
    Så välkomponerad och fin.
    Du gör helt rätt i att märka dina bilder, trist bara att det ska behövas.
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  3. Eva skriver:

    Åh vad du kan lillasyster!
    Jag blir helt betagen av dina bilder.! Det uttrycket tror jag att jag har använt förr, men så är det bara.
    Så trist med tjuvar oavsett om det är bilder eller andra saker. Vi pratade om tjuverier på lunchen igår och jag blir mörkrädd när jag hör hur folk kan bära sig åt. Jag inser också att jag är naiv och godtrogen. Jag måste lära mig att bli mera misstänksam, fast det känns litet trist det också!
    Nu är det dags för lunch! Hoppas du får en härlig dag och att vi ses snart!

    Krama Thomas och hälsa så gott!

    Kraaaaaammmmmm
    storasysyster

  4. Anita skriver:

    Ulrica … ja jag älskar verkligen att vara på min favoritö. I september ska jag åka dit igen. Och visst är det tråkigt att man inte ska få ha bilderna ifred. En hade till och med märkt upp dom med sitt eget namn 😦

    Hoppas att du haft en fin dag och att du också får en fin kväll!

    ——————————–

    Ulla … javisst är det märkligt. Man har en känsla av höst trots att det bara är den 20 augusti. Men jag gillar hösten precis som du. Härliga stunder i uterummet, i lyktans sken, det är hög mysfaktor det. Roligt att du gillar barrbilden. Jag tyckte det liknade ett vackert smycke där det hängde i solen.

    Ha det så gott du också!

    ———————————————

    Käraste syster Eva. Roligt att du bli betagen av mina bilder. 🙂 Bättre att bli betagen än bestulen. Precis som du har jag också varit naiv och godtrogen. Men nu får det bli slut på det. Nu kommer jag att märka bilderna som jag har i bloggen.

    Hälsa Kjelle så gott och klia Nessie bakom örat från mig 🙂

    ———————————————-

    Tack för att ni tittade in och skrev en liten rad!

    Kram till er alla!
    Anita

  5. Catharine skriver:

    Javisst är det lite höstkänsla fast det fortfarande är en sommarmånad. Jag tänkte på det häromdagen och undrade lite om det bara var jag som kände så. Tydligen inte. Undrar om det är för att det varit så regnigt och grått så mycket i Augusti och många blommor lagt ner verksamheten tidigare än de brukar. Jag hoppas vi får en fin höst med klar och krisp luft i alla fall så man kan få många fina fototillfällen. Dina gula körsbär är underbara.
    Vår Englands (och lite Skottland) resa är bokad nu i alla fall. Det blir bara 5 dagar i mitten av september. Jag hoppas verkligen att vädret där blir bättre. Nu regnar det och översvämmar här och var – flera race courses har fått ställa in tävlingar för det är mer sjö än galopp bana. Vill ju ha kameran med mig….

    Igår var det varmt och soligt hela dagen här men på kvällen när vi gick ut för vår kvällspromenad blev det väldigt mulet och regnet började lite smått. Vi hann rundan innan det verkligen började som tur var. Ser ut att bli lite samma idag. Men idag ska jag inte gå med ut för det är ett jättebra program på BBC som jag vill se.
    Ha en trevlig kväll
    Kram Cathy

  6. Ursula skriver:

    Hej! Har läst en massa på din hemsida, och njutit av dina helt uuunderbara bilder! Vilket bildsinne, vilken blick för detaljer, vilken ljuskänsla och skärpeläggning – fantastiskt fint! Gång på gång tänkte jag: ”Den här bilden är ju oslagbar!”, och så kom en ny, underbar bild… och en till, och ännu en…! 🙂

    Mkt trevlig läsning oxå – jag log igenkännande åt din humoristiska skildring av snigeljagandet… 😉

    Fuchsior är härliga – jag har själv alldeles för många! 😉 Från microphylla till jättestorblommiga Bella Rozella och Marcus Graham (finns på bild i inlägget http://hemligheter.nu/2007/10/20/min-hall-ar-full-av-fuchsior/ på min blogg.)

    Återvänder gärna till din hemsida, och ska utforska din blogg oxå! 🙂

  7. Ursula skriver:

    Hoppsan – det jag skrev ovan ang. fuchsior skulle vara på en annan blogg…
    Förresten, du gör alldeles rätt i att copyrightmärka dina underbara foton! Jag har själv råkat ut för stölder, och märker numera nästan alla mina bilder (fast de är inte alls i samma klass som dina). Fattar inte att folk är så fräcka och knycker, och att dessutom sätta sitt eget namn på stulna bilder är ju fullkomligt skamlöst! Trist att behöva märka sina bilder, men tyvärr nödvändigt…
    Har hitta din portfolio på Fotosidan.se, ska utforska den en annan dag. Miniatyrerna gav underbara löften… 🙂

  8. Junitjej skriver:

    Så fina bilder!!
    Ha en trevlig helg!

  9. Britt skriver:

    Underbara bilder att gå tillbaka och njuta av.//Britt

  10. Anita skriver:

    Ursula … så jätteglad du gör mig med dina fina ord om mina bilder. Och så roligt att du kände igen dig i snigeljagandet. Fast det har varit mindre antal sniglar i år än förra året. Väldigt mycket mindre (konstigt uttryck, mycket mindre).

    Tack återigen för dina fina ord och ha en bra dag!
    Anita

    ————————————————-

    Junitjej … Tack för att du tittade in och lämnade en hälsning och glad blir jag att du tycker om mina bilder.

    Ha en trevlig dag du också!
    Anita

    ————————————————–

    Britt … javisst är det härligt att kunna återuppleva sommaren när hösten börjar anas runt knuten. Det har varit mycket regn senaste dagarna men idag är det (än så länge) uppehåll och en aning sommarkänsla igen.

    Tack för dina fina ord och ha en bra dag!
    Anita

  11. Anita skriver:

    Cathy … var helt säker på att jag redan svarat dig men det var nog för att jag skrev i din blogg igår. Man börjar visst bli lite senil 🙂 Jag tror att er England/Skottlandsresa kommer att bli jättebra. Vi var ju också bara borta i 5 dagar men jag tyckte vi hann med mycket. Och september är väl en härlig tid där. Sommar fortfarande.

    Annars så är det uppehåll än så länge i Södertälje. Hoppas du har det hos dig också. Det har ju kommit rejäla regn de senaste dagarna. Hoppas du hittat luckor mellan regnen då du kunnat gå ut med hundarna.

    Hoppas du får en skön lördag och att regnet håller sig borta!
    Kram Anita

  12. Ursula skriver:

    Hej Anita! Gjorde en märklig upptäckt nyss, när jag sökte på ”svenska grodor” (det hällregnar ute och i går kväll såg jag under min snigeljakt en groda som jag undrade vad det var för sort): 3 bilder från min blogg kom upp – men INTE den enda bild av en groda (padda?) som jag publicerat! Däremot en fuchsia, ett blommande äppelpäron och så en absolut grodfri bild jag fått lov att låna.
    Undrar hur bild-googlandet funkar, när min blogg hittades men inte min grodbild, i ett inlägg som dessutom har ordet groda i rubriken! Är dock ingen duktig googlare, och mkt ovan bild-googlare.

    Du måste absolut fortsätta namnmärka dina underbara foton! Du lägger väl till copyright-info och digital ..watermarks i dina web-foton? Jag har aldrig provat det, men sett att det går i Photoshop. Men att ngn knyckt bilder från dig, och sedan satt sitt eget namn på dem, visar ju att det är en tjuv som använder Photoshop el. liknande, och är de vana vid kloningsverktyget så skulle de ju i värsta fall kunna klona bort ditt namn. Om man skriver in sitt namn och fotots titel i bildens META-data så kan man kanske hittar stulna foton gm förfinad Google-sökning? Du vet säkert mkt mer om detta än jag!

    Barrbilden ovan är så full av doft, liksom så många andra av dina bilder. Du visar skönheten i det vissnande på ett härligt sätt. Och den regntyngda blåa clematisen (?) i din portfolio är ett av de vackraste och mest stämningsmättade blomfoton jag sett på länge. Är det inte en pytteliten trädgårdssnäcka ute i högerkanten…? Får jag ta bilden som Skrivordsbild?

  13. Anita skriver:

    Ursula … jag har också undrat över det där med bildsökning på Google. Jag får nästan aldrig upp några av mina bilder, även om blommans namn både ingår i namnet på bilden och även finns omnämnd i texten. Och man märker ju att man får upp de mest konstiga bilder när man söker något speciellt. Så jag vet inte jag heller hur det hänger ihop.

    När det gäller märkning av bilder så ska jag ta och titta lite mer på det där med att märka bilderna i Photoshop. Just nu så märker jag bara själva bilden. Naturligtvis går det att klona bort märkningen men frågan är om dom orkar göra sig så mycket besvär.

    När det gäller den regntyngda blå blomman i min portfolio så har du alldeles rätt. Visst är det en klematis. Och du får gärna låna den som skrivbordsbild men … det går inte att kopiera in bilder från portfolion som ligger på Fotosidan. Men jag kan skicka den till dig om du vill.

    Tack för ditt inlägg. Trevligt och intressant att läsa.

    Ha en riktigt bra dag!
    Anita

Kommentera

