Allt har en ände …

… utom korven som har två, eller som jag hörde en hallåa på TV säga av misstag en gång … ”Slutet gott, allting gott … utom korven som har två” … hm, så fel det kan bli ibland 🙂

 
Denna inledning skulle alltså syfta på att semestern nu är slut för denna sommar. Fem långa, härliga veckor har nu nått slutet. Det känns som det var igår som jag stod vid början av stigen, såg hur den vindlade fram, såg framför mig ”vägen in i sommaren. Nu har jag vandrat längs högsommarvägen och kommit fram till ängen som leder mot sensommaren, hösten och så småningom, vintern. Visst finns där ett visst vemod men ändå, det som ligger framför oss är ändå härligt. Höga, klara, kyliga höstdagar. Färgerna sprakar, naturen klär sig i varma färger. Kvällarna inomhus är härliga med vackra blomsterarrangemang, levande ljus och mustiga köttgrytor. December kommer med mörker men också med ljus.

Men oj så jag vindlar iväg i tankarna. Det var ju slutet på semestern jag skulle prata om. Nåväl, den senaste veckan har varit hektisk. Jag inte varit i närheten av PC:n (ursäkta att jag varit så osynlig både på min egen och er andras bloggar). Jag har helt enkelt inte hunnit. Men ändå, veckan har varit härlig. Vi har städat, städat och städat. Grävt, grävt och grävt. Vi har byggt ett nytt staket, ett nätstaket som så småningom ska bli en 7 m lång blommande vägg av klematis. Vi har åkt 5 vändor med fullastad bil till tippen. Men sköna stunder har vi hunnit med ändå.

Vi har haft en heldag på Zetas plantskola i Huddinge. Vi var där tidigt på morgonen. Då, när alla gångar var nyduschade och dofterna av jord och sand svävade upp och landade i näsborrarna som det ljuvaste berusningsmedel. Och som inte det var nog så spände växterna sina gröna stänglar och öppnade sina blommande ansikten och pressade ut de ljuvaste doftsafter som svävade i vinden och slutligen, även de, hittade in i mina näsborrar. Lunchen, som även den intogs på Zetas, såg ut som ett konstverk … ett konstverk som väckte min akvarellistiska ådra till liv och påminde mig om att snart är det dags igen för ”veckans akvarell”. Vi har efter långa dagar tagit en dusch och satt oss i den mörka sommarkvällen i uterummet med enbart levande ljus och en kastrull med Lithells kalaswienerkorvar som vi ätit på traditionellt sätt med bröd senap och ketchup.

Apropå korv med bröd. Just det, ”korv med bröd”. Vid hur många korvkiosker ser man inte just orden… ”korv med bröd”. När vi var på väg till Dalarna förra året så passerade vi ett ställe där dom sålde ”bröd med korv”. Och då kom jag på hur rätt det lät. För man tar ju brödet. Och så lägger man en korv däri. Och vad blir det då? Jo … bröd med korv. Hädanefter ska jag alltid säga ”bröd med korv”.

Men som sagt, semestern är slut. Vi har gått in i augustis sammetslena nätter. Jag tycker sommarmånadernas nätter är som olika tyger. Juni … som genomskinlig schiffong. Juli … som svalt siden. Augusti … som mörkblå, mjuk sammet.

Det är söndagen den 17 augusti. Klockan passerade för en stund sedan 10:30. Regnet vräker ned och vinden sliter i träden. Jag ska strax plocka fram mina akvarellfärger, penslar och papper. Sätta mig i uterummet och måla … ackompanjerad av regnets smatter mot plasttaket.

Aldrig har jag väl under ett par sommarveckor tagit så få bilder med kameran. Jag har helt enkelt inte hunnit det heller. Men åtminstone en bild måste jag ha till mitt inlägg. Det får bli på min pelargon ”Drottning Ingrid” som är det danska namnet på den pelargon som vi känner under namnet Mårbacka.

Hoppas ni alla har en bra söndag och att ni får en riktigt bra kommande vecka …

Det här inlägget postades i Kåserier. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Allt har en ände …

  1. Eva skriver:

    Käraste Lillsyrran!
    Ska jag bli först med en kommentar till dina vackra, lyriska texter om korvar, doft av jord och växter och känslan av schiffong, siden och mörkblå, mjuk sammet. Jag hoppas korven i brödet smakade gott! 😉 Lithells wienerkorvar är goda. Mums!
    Jag har varit på väg att ringa flera gånger och snart bir det av! 🙂
    Vi har haft en bra arbetsvecka och det blev litet av en rivstart både för Kjell och mig. Nu har vi haft vår första sköna, välförtjänta helg. Vi ska åka ut till Nöttesta om en stund och fika. Kanske får vi träffa båda sönerna med sina familjer. Regnet smattrar mot fönsterblecken och vinden river stötvis i träden ute på gården.
    Nu ska jag göra mig klar innan vi åker ut till Nöttesta.

    Hälsa Thomas så gott och hoppas ni får en skön avslutning på semestern denna regniga söndag, som man kan göra vad man vill med!

    Vi hörs och ses snart hoppas vi!

    Kramar
    Storasyrran Eva, Kjell och Nessie

  2. backlura skriver:

    Oh vilken härlig pelargon. Och korv:-) vi har inte ätit middag än så jag blir riktigt hungrig! Vi ska ha lammstek idag som Ron gjorde igår.
    Vi har i alla fall bokat in en liten tripp i september till England, kommer att åka upp till Skottland en liten vända och hälsa på Rons morbror som är 89 och pigg som en mört. Och så ska vi ta en sväng till Yorkshire också, passa på att åka till byn där man spelar in Heartbeat (tror de kallar den för Tillbaka till Aidensfield på svenska). Det är en av mina absoluta favoritserier på tv och att kunna ta en öl på puben där, det ser jag fram emot. Får se hur vädret blir om man kommer att kunna ta några foton.
    Hoppas det blir bra på jobbet imorgon då efter en lång härlig semester.
    Kram Cathy

  3. backlura skriver:

    Oj, nu var jag inloggad som min andra blogg, hoppas det inte blir för stor förvirring:-)

  4. Anita skriver:

    Eva … goaste syster. Hoppas ni haft det härligt i Nöttesta och att båda sönerna var där … den ena var ju helt klart där i varje fall 😉 Jo … Lithells korv är såååå god. Mysfaktorn är hög när man sitter i uterummet och äter ”bröd med korv”. Ni vet ju att mysfaktorn brukar vara hög där, i synnerhet när åskan befinner sig rätt ovanför huvudet. Vilken jäkla smäll! 🙂 Nu är det inte många timmar kvar förrän det är dags att gå till jobbet. Men oj vad vi har njutit av semestern.

    Hälsa alla från oss ……..kraaaaaaaaaaaaam från lillsyrran och Thomas!

    —————————————–

    Cathy … du ska vet att jag blev lite konfys när jag såg signaturen Backlura. Men när jag läste vad du skrivit … ja då visste jag ju direkt att det var du. Så glad jag blir när jag läste att ni bokat en resa till England och Skottland. Jag vet ju att ni längtat att få komma iväg. Det spelar ingen roll hur många gånger jag varit på Brittiska öarna … jag läntar alltid tillbaka. Jag har hört talas om ”Tillbaka till Aidensfield” men aldrig sett den. Men jag kan slå vad om att det blir en härlig kväll på puben där.

    Ha en riktigt skön vecka. Vi får hoppas att regnet som öst ned hela dagen ger med sig.

    Kram Anita

  5. Annika skriver:

    Jag sitter här och njuter av en Cappucino och läser dina ord som är en fröjd av bokstäver för själen. Tänk att texter kan framkalla stämning, känsla och välbefinnande för att bokstävernas sammansättning till meningar skapar bilder i mitt huvud :o)

    Du är lika skicklig på att skriva som att fota… å måla. Du har så många strängar på din lyra… å du spelar så vackert. Din Mårbacka är ljuvlig i sin mjuka rosa ton till en skir grön bakgrundsridå av reflexer. Ha en riktigt fin vecka… fylld av piff :o)

    Kram Annika

  6. Ulla skriver:

    Tiden rusar iväg och plötsligt är det höst, nästan, fast inte riktigt ännu.
    Din beskrivning av sommarnätterna är så fin, du är verkligen duktig på att skriva och uttrycka dig i ord också. Men jag tycker som du, det är en fin tid vi går emot nu.
    Din pelargon är så vacker. Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker pelargonerna är ovanligt fina i år. Jag har aldrig haft så blomrika pelargoner som i år. De blommar och blommar, och ännu verkar det inte som dom ska sluta med det 🙂
    Hoppas din första arbetsvecka går snabbt och lätt, snart är det helg igen 🙂
    Kram Ulla

Kommentera

