Humlesurr och blommor i pastell …

Först och främst tänkte jag bara säga att jag gör ett uppehåll ett tag i ”veckans akvarell”. Jag känner att det inte är speciellt många som är ute och bloggar den här tiden på året (inklusive mig själv) och jag sparar därför mina akvareller tills dess att kvällarna och nätterna börjar bli lite mörka. Kanske i augusti då dom börjar bli som mörkblå sammet.

Midsommaren har varit väldigt bra så här långt. Ömsom sol och ömsom regn. För vår del har del inte gjort något då vi suttit i vårt uterum. Att höra smattret mot plasttaket är väldigt mysigt faktiskt och att samtidigt sitta och äta gott … ja då kan man inte klaga.

När jag varit ute i trädgården på morgnarna har jag förvånats över det ihållande surret från massor av humlor. Det har formligen exploderat på humlefronten och jag är så glad för det. Jag försöker ha mycket blommor som humlorna älskar för jag älskar att ha dom (humlorna alltså) i min trädgård.

Jag har knappt haft kameran framme men ett par humlebilder har det ändå blivit. Här ser man en som med beslutsamhet satt fart mot den blå veronikan …

Vingarna vibrerar likt en propeller på denna humla som njuter av den sista rosa jättevallmon …

Annars så är de pastellfärgade blommornas tid nu. Flera olika sorters nävor blommar, bland annat denna blåvitrandiga som är en av mina stora favoriter …

Och nu har också pionerna börjat blomma. Dom är så ljuvliga. Här syns en ”rörig” bild på min favoritpion Sarah Bernhard som kamperar tillsammans med en kaskad av himmelsblå blågull och en sky av blekt rosa kolkwitzia (paradisbuske) …

Så med humlors surr och doftande pioner vill jag önska er alla en härlig fortsättning på midsommarhelgen. Ha det så bra, var ni än är och vad ni än gör!

Anita

Det här inlägget postades i I trädgården. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Humlesurr och blommor i pastell …

  1. Ulla skriver:

    Härliga bilder Anita! Jag har också lagt märke till att det blivit fler humlor nu eller att de visar sig mer nu, kanske man ska säga. och de är så fina och det är härligt med humlesurr i trädgården. Sarah Bernhard, aha, det är så den heter! Jag har också den pionen i trädgården, blommorna blir stora och väldigt vackra.
    Och det är väl härligt med ett uterum och sitta i när vädret är nyckfullt. Idag har vi haft sol hela dagen men det blåser kuling, minst. Jag får flytta in en del växter från balkongen då, för annars blåser de helt sönder.
    Ha du också en fortsatt skön helg!
    Kram Ulla

  2. Claus skriver:

    Den sista bilden ger verkligen en fin sommarkänsla. Humlorna är igång även i Lund. Äntligen. Hoppas du får en fin lördagskväll. Claus

  3. Catharine skriver:

    Härlig humlebild! Vi har haft en jättetrevlig midsommar. Min mamma har varit här och vi har varit ute och påtat i trädgården, gått promenader med hundarna och ätit gott. Ron har nästan gjort klart nya verandan på framsidan. Våra pioner har blommat för fullt i över en vecka och nu börjar de vissna så smått. De står i en lång rad som en häck på framsidan och är rosa och dubbla. Kanske de är Sarah Bernhard de också.
    Vi har haft en del blåst men inte så farligt ännu, lite kylig vind ibland men mestadels alldeles lagom väder.
    Ha en härlig söndag allihop.
    Kram Cathy

  4. Laila skriver:

    Åh… Så otroligt härliga foton (som vanligt) Det sprider så otroliga sommarkänslor! 🙂 Tack för att du delar med och hippas jag i alla fall får se lite foton då och då under sommaren…?
    Ha en fortsatt underbar helg själv, Anita!

  5. Anita skriver:

    Ulla … ja det surrar överallt nu ute i trädgården. Det är så härligt. Men jag saknar min bålgeting som var på besök förra sommaren. Kanske finns det inte lika mycket mat i form av ohyra i år … vilket ju är väldigt bra faktiskt.

    Claus … skönt att höra att humlorna intagit hela Sverige. Dom är så välkomna.

    Cathy … så dina pioner har redan börjat vissna. Mina står lite skuggigt så dom kommer senare och blommar rätt länge. Skulle tro att jag får njuta av dom i 1-2 veckor till. Jag har många sorter också och dom blommar lite olika tid.

    Laila … jo då … det kommer nog att bli rätt många foton i sommar. Det är bara akvarellerna som jag kommer att göra uppehåll med tills i slutet av sommaren.

    Tack allihopa för att ni tittade in och skrev en liten rad!
    Anita

  6. Eva skriver:

    Humlesurr har vi också i krassen som jag fick av dig när jag fyllde år!
    Kram
    syrran

  7. Anita skriver:

    Jo du Evasyster … jag blev så inspirerad av krassen jag köpte till dig så jag har också krasse sitter på väggen vid altanen. Du ska få beskåda den är ni kommer och hälsar på oss … snaaaaaaaart!

    Kraaaaaam

Kommentera

