Oh, hur härligt majsol ler …

Ja majsolen ler verkligen mot oss och nu går allt så fort så man kan nästan stå och se hur blommorna växer. För att komma ihåg 2008 års ”vårframfart” nästa år … och kanske jämföra lite, så tänker jag nu kontinuerligt lägga in rapporter från trädgården.

I år är det ett riktigt ”sippår”. En av mina favoriter är balkansippan, Anemone Blanda, som i år blommar väldigt rikligt. Den här lilla växer bredvid mina gullvivor som här fått agera gult fotofilter.

En växt som jag tycker mycket om är hundtandslilja, Erythronium dens-canis. Den flyttade jag förra året och fick knappt ner i jorden. Trodde att den inte skulle klara sig men visst gjorde den det. Det är en surjordsväxt och den växer i ett hav av vitsippor i min azaleasluttning.

Och små, små rosa knoppar börjar anas i våra äppelträd …

Vårt plommonträd dog för några år sedan så nu får jag njuta av grannens …

Jag har en magnolia som jag trodde dött. Förra året så kom det ett nytt skott och i år så har den fått en enda blomma. Den sitter på en gren precis bakom det gröna hönsnätet som vi har som skydd mot rådjuren så bilden blev lite speciell. Magnolians namn är Wadas Memory och jag tycker främst om dess aprikosfärgade mitt som kan anas i denna bild …

Och slutligen, årets perenn, den vita lungörten med fläckiga blad (Pulmonaria officinalis) som jag haft i trädgården i många år. Den sorten jag har heter Sissinghurst White …

Jaha … det var en liten rapport den 9 maj 2008. Pingst är det ju också den här helgen så jag får väl passa på att önska alla en riktigt härlig pingsthelg!

 

Det här inlägget postades i I trädgården. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Oh, hur härligt majsol ler …

  1. Bettan skriver:

    Uuuunderbara bilder Anita! Jag vill som ljubla rätt ut, då jag verkligen begriper att den bästa tiden på året är här! :O)
    Å visst är det ”sipp år” i år, jag har sällan eller aldrig sett så mycket vitsippor som nu!

    Även i min trädgård blommar det, det är jättespännande, det är ju första våren jag bor här, i en trädgård väl omhändertagen av de förra ägarna. Det är som en gåva var morgon man går ut och ser att något slagit ut i rabatterna! Just nu är här ett hav av rosa blommor, fråga mig inte vad de heter bara! :O))

    Jag ser att jag kommer få liljekonvaljer, tulpaner och liljor, äppel och körsbärsblommorna är på väg och ginsten står i full blom.. Underbart.. man blir så LYCKLIG!

    Min förkylning har givit med sig, kameran har anlänt, den är stor och tung och jag är nästan rädd att fota med den då den är så snabb att man får hicka! :O)
    TACK för dina rader angående den föressten, du är så klok och trösterik! :O)

    Kraaaaaaaaaaaaamar till dig!
    /
    Bettan

  2. Claus skriver:

    Det ska bli trevligt att få följa dina trädgårdsrapporter. Får man dessutom göra det, illustrerad med så vackra bilder så blir det ännu en höjdpunkt.. Själv är mina ”vårtecken-08” i princip slut för säsongen. Därför blir det extra roligt att följa dig och andra som bor ännu mer norrut. Ha en riktigt skön dag.

  3. Ulla skriver:

    Det ska bli spännande att följa dina trädgårdsrapporter och det kan ju också vara roligt att jämföra med, som du skriver, till nästa år.
    Bilderna är underbara, så skira och försomriga 🙂
    Vit lungört har jag också och även blå, några har fläckiga blad. Lungörten kan visst vara lite irriterande för huden, bladen kan ge klåda. Jag märkte det en gång när jag rensade bland dem.
    Ha en riktigt skön Pingsthelg!
    Kram Ulla

  4. Anneli skriver:

    Vilka underbara bilder. Ska bli trevligt att följa din trädgård i bilder! :O))
    Själv har jag en liten trädgård jag själv följer…eller ja..liten är den väl inte…och den är inte min…Det är min mammas granne på landet som gjort om en stoor tomt till BARA blomland…det är inte många millimeter gräsmatta i denna trädgård och det finns hur många växter att följa som helst. Varje dag man kommer dit hittar man något nytt! Min tanke är att göra en bok med bilder från denna fantastiska trädgård… :O))

    Det är härligt med trädgårdar och den dagen jag äntligen kommer få bo själv på landet önskar jag mig en stor välfylld trädgård…men med en trädgårdsmästare också! ;O))

    Jag önskar dig en riktigt underbart skön pingsthelg bland dina vackra blommor!!

    KRAM!!

  5. Anita skriver:

    Bettan … så härligt det är att läsa dina sprudlande rader. Man riktigt känner glädjen du känner för din nya trädgård. Visst är det underbart med blommor. Och visst kan dom göra en lycklig. Nyfiken blir jag också på dina rosa blommor. Kan du kanske ta en bild med nya kameran 😉 Härligt också att höra att din förkylning gett med sig.

    Claus … tänk att det kommit så långt hos er att vårrapporterna är slut för denna gång. Men nu kommer ju försommarrapporterna och dom ska jag med glädje följa hos dig. 🙂

    Ulla … jag visste inte att lungörtens blad kunde ge klåda. Men … dom är ju lite speciella, sträva och stickiga så när man tänker på det så är det nog inte så konstigt. Som tur är har jag klarat mig när jag ”rivit runt” bland mina. 🙂 Jag har också olika sorter av lungört. Blårosa (ser ut som en karamellpåse) och en ljust, ljust rosa, så ljus att den nästan är vit. Ibland är den ljust, ljust blå. Den är nog egentligen min favorit.

    Anneli … jamen så härligt det låter med en trädgård som är en blomstergård. Och vilken bra idé att göra en bok om den. Det tycker jag definitivt att du ska göra. Så vackra bilder som du tar kommer det att bli en jättevacker bok.

    Stort tack till er alla för era härliga rader. Hoppas att solen skiner på er. Här gassar den och det är riktig försommarvärme. Det kommer att bli trerättermiddag i uterummet framåt kvällningen när det svalnat av lite.

    Kramar till er från Anita

Kommentera

