Kvällssol …

Tänkte försöka mig på ett litet trädgårdsinlägg. Måste ju dokumentera vad som händer i rabatterna, för det går ju så fort nu så man knappt hinner med. Ikväll när jag kom hem så fanns fortfarande några små solglimtar kvar i trädgården. Jag skenade ut i en rasande fart med kameran och hann precis ta ett par bilder innan solen försvann bakom ett av de höga träden.

Gullvivan är en av mina vårfavoriter som snart är utblommad. Jättetidigt för att vara i min trädgård …

 

En annan favorit som jag är väldigt glad åt är Helleborus (julros) som blommar välvilligt …

Backsippan är vacker när den blommar men också vacker på sin ålders höst …

Och slutbilden får bli på den lilla söta ”Tulipa Tarda” som troget kommer år efter år …

Så mycket mer hann jag inte med. Men jag tittade ut för en stund sedan och såg mattan med vitsippor. Trots att dom stängt blommorna när skymningen fallit så är dom så många att deras vita färg ändå lyser upp i den skumma kvällen. Vita blommor är härligt. Men dom får jag se om jag kan fotografera en annan dag …

Det här inlägget postades i I trädgården. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Kvällssol …

  1. Claus skriver:

    Så fina blommor i kvällssolens sken. Vilken tur att du åkte hem i tid 🙂

  2. Anita skriver:

    Claus … ja det var med nöd och näppe jag hann hem innan solen var helt borta och allt låg i skugga.

    Vi har väldigt höga träd i skogsbacken bakom vår trädgård som gör att solen försvinner tidigt. Jag hann inte ens lyfta tulpanbladet, som lagt sig över den ena Tulipa Tardan, åt sidan. Men det är ju så det är i rabatterna. Lite ostyrigt. Och det är ju det som är livet.

    Ha en riktigt bra dag!
    Anita

  3. Ulla skriver:

    Härliga bilder i kvällssolen. Ja, det går så otroligt fort nu och allting är ju nästan en månad tidigare än det brukar vara.
    Gullvivorna är snart överblommade här också men de är ju så vackra. Det har vi gott om i vår lilla trädgård också.
    Din sista bild på tulipa Tarda, den är verkligen vacker med det fina ljuset och strået som livar upp den 🙂
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  4. Eva skriver:

    Underbara bilder kära lillasyster! Hur bär du dig åt? Dessutom vet du ju vad alla växter heter! Jag är en mycket stolt och imponerad storasyster ska du veta. Ett och annat kanske jag lär mig också, som t.ex. namn på alla vackra blommor och växter du fångar med ditt kameraöga.

    Se till att du får en underbar dag, även om du måste vara på jobbet!

    Kramar om dig gör
    storasyster

  5. Eva skriver:

    Underbara bilder kära lillasyster! Hur bär du dig åt? Dessutom vet du ju vad alla växter heter! Jag är en mycket stolt och imponerad storasyster ska du veta. Ett och annat kanske jag lär mig också, som t.ex. namn på alla vackra blommor och växter du fångar med ditt kameraöga.

    Se till att du får en underbar dag, även om du måste vara på jobbet!

    Kramar om dig gör
    storasyster

  6. Laila skriver:

    Tänk at tha så många fina underbara blommor så nära sig.
    När jag blir stor ska jag också ha tomt! 😉
    Gullvivan är en av mina favoritblommor. Är själv häpen över hur fort den kom här i Södertälje

  7. Catharine skriver:

    Men vilka fina bilder, vilken härlig stämning! Idag har det varit lite disigt första halvan av dagen och nu är solen ganska låg så vår trädgård är halva i skugga och den andra i sol. Jag har sått lite tagetesfrön idag, i torvbriketter för det är så smidigt. Vi har inte kunnat bestämma någon resa ännu, väntar på hundpassnings besked, så jag hoppas hinna driva upp plantor tillräckligt för att plantera ut.
    Kram
    Cathy

  8. Mona K skriver:

    Hej Anita! Vilka vackra bilder, särskilt din lilla Tulippa.. Dom är fantastiskt söta, min syster har dessa i sin trädgård och jag blir lika betagen varje år.
    Kram på dig! Mona K

  9. Annika skriver:

    Anita – Välkommen hem :o)
    Ditt trädgårdsinlägg är ljuvligt för öga å själ. Så vackert fotat… med den där speciella fingertoppskänslan. Underbart. Ljuset spelar genomgående i så härliga toner. Ingen bild går av för hackor här. Men jag föll pladask för julrosorna… ljuset å djupet å kompen skapar en 3D-känsla. Nästan så jag kan sträcka fram fingrarna å plocka av en liten… Men det kan jag ju inte göra… för hur skulle det se ut… när en liten julros fattas i bilden… :o)

    Kram Annika

  10. Anneli skriver:

    Vilka fina bilder! Ja, visst går det fort nu!! Helt otroligt. Det börjar blomma ena dagen för att ha vissnat dagen efter :O(
    Jag håller med dig om Gullvivan…den är såå söt och den luktar fantastiskt gott! Tulipa Tardan är också jättesöt…men den är ju gul så det är klart att jag gillar den! ;O)

    Hoppas du har haft det riktigt bra i England! Får vi se bilder därifrån någonstans? *nyfiken*

    Må gott Anita

    KRAM!!

  11. Frida skriver:

    Tulipa Tarda har jag också i rabatten men inte förräns iår har jag fått ett namn på dem. De är underbara….

  12. mgobilder skriver:

    Hej

    Vilken tur att det finns såna som du..som har ordning i rabatterna, jag sliter här på gården med att försöka få saker att växa där jag vill att dom ska växa…Allt här har verkligen legat som bortglömt och begravt…men ju mer man pysslar på, gräver och rotar så ploppar det upp blommor och annat smått och gott som legat dolt under tuvor och mossa….det är riktigt skönt efter en dag på min stökbökiga gård att kika in hos dig och dina vackra bilder. Har du en stor trädgård, nyfiken?

    Kram
    monafåna

  13. Lottie skriver:

    Underbara bilder från trädgården! 🙂

    Jag håller själv på att utforska min trädgård. Jag fotar och fotar, men vet inte vad blommorna heter eller vad som kommer upp. Det är första året jag bor här och trädgården är gammal. 🙂

    /Lottie

  14. Anita skriver:

    Men oj så många som skrivit här. Tack alla ni … jag uppskattar mycket att ni tittat in och gett en liten kommentar.

    Ulla … roligt att du nämner bladet i min Tulipa Tarda. En del skulle nog tycka att jag borde ”friserat” motivet, dvs lyft bort bladet, innan jag tog bilden. Hade jag haft tid hade jag kanske provat båda varianterna. Men ska jag vara ärlig så tycker jag om bilder som är ofriserade … för precis som vi människor ofta är ofriserade … så är och naturen. Och det är ju det som är så härligt.

    Evasyster … jag ska lära dig allt jag vet om blommor … jag lovar

    Laila … hoppas du får tomt när du blir stor Men tills dess finns så mycket att njuta av. Bland annat allas vår stora tomt … den undersköna naturern som finns omkring oss. Och visst har allt varit jättetidigt här i Södertälje. Man hinner knappt med. Men jag njuter av varje sekund

    Cathy … tagetes är vackra blommor som ofta får oförkänt dåligt rykte. Jag vet inte varför. Men ett bestånd av tagetes är jättehärligt. Och jag har ofta köpt tagetes och planterat när jag vill ha en fläck av solsken i min trädgård. Hoppas dom tar sig bra och jag hoppas att det snart blir klart med resa för er.

    Mona K … visst är dom små tulpanerna vackra. Det finns andra s.k. vildtulpaner som också är oerhört tacksamma och vackra. Tyvärr tycker kaninen lite för mycket om dom andra så dom får aldrig möjligheten att blomma. Men jag är glad över mina Tarda för dom får av någon anledning vara ifred.

    Annika … så jätteroligt det varit om du sträckt ut handen och plockat en av mina julrosor … så förvånad jag skulle blivit när jag tittade in på bilden 😉 Julrosor är favoriter och jag såg massor av oerhört vackra varianter när jag var i England.

    Anneli … visste väl att du skulle tycka om mina gula blommor 😉 Och visst kommer ni att få se en reseskildring från England. Den jobbar jag med men det tar sin tid för det är många bilder som ska gås igenom och så ska jag ju skriva min berättelse också. Men … det kommer, jag lovar

    Frida … så roligt att jag kunde ge dig ett namn på dina tulpaner. Visst är dom söta

    Mona … he he … så mycket ordning har jag kanske inte men jag försöker hålla reda på var jag har grejorna så att jag inte ska rensa bort dom av misstag. Och så tycker jag ju om att ha många blommor så det blir nya här och där varje år. Så stor trädgård har jag inte, ca 500 kvadrat men det går ju att få in mycket rabatter … 😉 Så kul det måste vara att hitta massor av blommor under mossa och ogräs. Kan tänka mig att du har en hel del juveler som ligger och väntar på att få träda fram.

    Lottie … jag vet inte heller vad alla blommor heter men det är roligt att lära sig mer och mer. Och det är roligt att lära sig latinska namn för då kan man prata med folk från alla länder om blommorna. Det är spännande. Men jag tycker definitivt inte man behöver veta vad allt heter. Det är ju blommorna i sig som är vackra, vad dom än har för namn. Fortsätt du att utforska din trädgård … det är en av de härligaste sysselsättningar man kan ha.

    En solig och skön dag önskar jag er alla …
    Anita

  15. Anita skriver:

    Märkligt … jag la in massor av skrattande smileys till er alla men inte en enda kom med i inlägget … mystiskt. Prövar med två olika här för att se om det fungerar …

    🙂 🙂

  16. Anita skriver:

    Fattar ingenting … fungerar, fungerar inte … WP har blivit mystiskt må jag säga …

Kommentera

