Veckans akvarell – Fjällfantasi

Lördag morgon. Vi har öppnat dörren och tagit det första steget i månaden mars. Ute faller regnet, inte ett mjukt fint regn utan ett hårt kallt marsregn. Temperaturen mäter just nu +2,6.

Det är dags för veckans akvarell. Oftast så flödade mina akvareller av färg men ibland så målade jag helt monokroma bilder. Jag använde då färgen Paynes Gray från Winsor & Newton. Färgen är inte alls helt grå som man kan tro utan mer en blandning av svart och blått som gör att det blir en dov gråblå färg. Det gjorde att jag gillade den till just monokroma bilder. Den blev inte för ”skrikig” som en målning i t.ex. ren ultramarinblå skulle blivit. Den blev heller inte så hård som en helt svartvit skulle blivit.

Akvarellen har jag döpt till fjällfantasi för det är just vad det är. Jag kan tänka mig att jag hämtat inspiration från någon bild jag sett men i övrigt så har den vuxit fram ur min fantasi, vuxit fram under tiden jag målade. Den har legat långt in i mina skrymslen, hade helt glömt bort att den existerade.

Så … med veckans akvarell ”Fjällfantasi” vill jag önska alla en skön inledning på den första helgen i mars 2008.

Fjällfantasi

Det här inlägget postades i Akvareller. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Veckans akvarell – Fjällfantasi

  1. Annika skriver:

    Du har verkligen många strängar på din lyra Anita. Otroligt duktig är du på strängarna oxå :o) Jag tycker verkligen om din fjällfantasi och valet du gjorde av att måla monokront men med denna mjuka dova ton. Utsökt. Sådant här får inte falla i glömska Anita. Sådant här skall ut på gallerier! :o)

    Hoppas din första helg i mars månad blir härlig… trots att regn å helg verkar hänga ihop ;o) Jag blir nästan arg när jag tänker på de soliga dagarna som är under veckan och alla mina krokusar som står i full blom, men när jag kommer hem från jobbet är det mulet å mörk… å alla krokusar sover… å snart e de borta helt. Hade verkligen hoppas få fotografera dem denna helg… men det verkar inte bli så i blåsten å regnet :o)

    Kramar till dig
    Annika

  2. Catharine skriver:

    Oh så vacker! Jodå, här öser regnet ner också. Det har varit blött med stort B hela dagen. Jag sov uselt inatt, först för att jag var helt slut i både hjärna och kropp (ont i ryggen av att sitta och titta i papper och vrida mig) och så vaknade jag ju när Ron och ena grabben som sov över här, gick upp 3.45 i morse för att åka till Manchester. Hundarna har i alla fall skött sig bra och det var inga problem att gå ut med bägge i morse, Roscoe fick till och med springa lös en liten stund. Nu är det bara eftermiddagens kissrunda kvar (det blir bara en kortis) och kanske jag tar dem bägge samtidigt. Det är ju inte så att man längtar efter att gå ut precis.

    Jag har suttit böjd över siffror och papper idag också. Det mesta har jag hittat men en del är alldeles för rörigt.

    Funderar på att sätta på kaffet och ta en paus innan jag går ut och sedan får det nog vara med jobb för idag. Har inte hört från AnnSofi som skulle ev komma och hämta några pärmar i helgen.

    Ha det så gott och vi hoppas på lite bättre väder imorgon. Jag tror inte jag kommer att orka skriva något i min blogg idag.

    Kram
    Cathy

  3. Ulla skriver:

    Den är verkligen fin din Fjällfantasi. Många gånger är det vackrare med en monokrom färgskala, det blir en annan helhet då. Om man tittar länge på en bild i svart/vit/grå/blå
    toner så tänker man till slut inte på att den inte är i färg. Det är lika dant med foto, till slut upplever man ändå bilden i färg, fastän den är i svartvitt.
    Det har väl med vårt ”hjärnminne” att göra, vi vet hur det ser ut i färg.

    Ha en skön lördagkväll!
    Kram Ulla

  4. Mona skriver:

    Bodde inte långt från dina ”fjällfantasier” kan jag säga..så såg det ut…så dina fantasier är väldigt himla just så vackra som det ju är..där..i fjällfantasin!–Å är det sommar..snart höst…. i nästa fjällfantasi så målar du bara in en svärm knott så är tavlan fullbordad!!

    Mona//

  5. Anneli skriver:

    Åh, vilken fin Anita!! Fina färger!

    Jag önskar dig en riktigt fin första helg i mars!

    KRAM!

  6. Anita skriver:

    Annika … jo visst hade det varit roligt med en utställning men … jag har inte tillräckligt med material. Men kanske en fotoutställning 🙂 Och visst blir man less på vädret. Här har det regnat hela dagen. Krokusarna utblommade också här. Såg några stackars gula som var totalt utblommade när jag handlade mat förut. Men … man får inte ge upp, någon helg ska det väl ändå bli fint väder!

    Cathy … oj, du verkar slutkörd. Hoppas du är piggare idag. Fast vädret har ju inte gjort någon piggare direkt. Hoppas ändå att du fick sova ut ordentligt.

    Ulla … precis så är det. Har du tänkt på att man ibland kan titta på en svartvit film men efteråt så kommer man inte ihåg om den var svartvit eller i färg. Det är som du säger … hjärnan ser själv de färger som inte finns i den svartvita bilden. Det är nog samma sak när man läser en bok. Man ser ju personer och miljöer framför sig.

    Mona … tänk att du har bott i min fjällfantasi. Drömmar för mig ska jag säga. Tror det är därför jag målat just en sådan bild. Och jag skrattade gott när jag tänkte mig bilden med en knottsvärm i … kanske ska testa det 🙂

    Anneli … tack goa du för fina rader.

    Stort tack till er alla och jag hoppas att ni får en riktigt fin vecka!

    Kram Anita

  7. ulrica skriver:

    … *suck*

    Anita.. VARFÖR har du gömt undan denna tavla i skrubben och VARFÖR har du inte visat mig den förut??? Jag blev helt hänförd.. du har målat så det riktigt glittrar om björkstammarna.. och bergens form, himlens svepande molnrörelser..

    Snälla du.. kan du inte sätta denna tavla på en mycket synlig plats i huset för när jag kommer och hälsar på nästa gång bara MÅSTE jag få se denna i fullt format.

    Akvareller är vackra.. men baske mig.. det här var en av de allra vackraste jag sett någonsin. Tänk om man ändå kunde få bo där och ha denna utsikt varje dag.

    Varma kramar
    Ulrica

  8. ulrica skriver:

    Asch.. jag hinner inte med mig själv när jag knappar iväg meddelandena :).. jag skulle ju önska dig en toppenfin vecka.. undrar just om du fotat snön på vägen till jobbet i morse ?

    Jag har jobbat på Sollentunamässan hela helgen så jag är helt slut, både i huvudet och fötterna :). Dessutom råkade jag böja mig ner och vrida mig samtidigt så det knakade till i nacken och jag är stel som en telefonstolpe idag.. men det går väl över *S*.

    Kram igen.

  9. Anita skriver:

    Ulrica … du är väl för go du. Bara för din skull skulle jag kunna tänka mig att rama in min fjällfantasi. Men du kommer väl och hälsar på även om den inte är inramad hoppas jag 🙂 Tack för dina fantastiska ord om min akvarell, värmer mig enormt ska du veta.

    Så mycket snö hade inte kommit här imorse, lite pudervitt bara och nu är allt borta. Och trots att det är måndag är det grått, grått och åter grått.

    Jag hoppas att ditt nackonda går över snart. Du får vara försiktig med dig. Och jag hoppas att du får en jättefin vecka.

    Stor varm kram till dig Ulrica
    Anita

  10. Eva skriver:

    Åh Anita, så himla roligt att du börjar visa dina fina akvareller! Jag har ju en favorit från den engelska kusten och får väl ge mig till tåls! 🙂 Annars börjar det gå mot eftermiddag Vi ses i kökssoffan, söstra mi! Tror inte att Kjell steker fläsk i kväll. :-))
    Några timmar kvar att jobba innan det är dags för hemresa och körövning.
    Vi ses snart!!
    Kraaammmmmm
    Storasyrran

Kommentera

