I vårtecknens tid …

Koltrasten sjunger för mig när jag hämtar tidningen. Talgoxen drillar sin glada vårsång. Tulpanerna är uppe över 1 dm. Temperaturen visar ständigt på plusgrader. Ja vårtecknen avlöser varandra denna vår.  Och igår inträffade ytterligare ett av ”mina egna” vårtecken … omplantering av pelargoner.

Dagen började med att jag åkte till min favoritblomsterhandel. Jag kände för en rosa bukett att ha på middagsbordet så det fick det bli. Den innehöll bland annat en jättelik gammelrosa krysantemum …

Gammelrosa krysantemum

Plötsligt frågade hon om jag ville ha lite gamla tulpaner. Gärna sa jag och då fick jag 20 st i blandade färger. Blev jätteglad för dom var verkligen fina …

tulpaner.jpg

Och så skulle jag då plantera om pelargoner. För första gången kunde jag i februari hålla till i uterummet. Det kändes verkligen som vår, när jag ställt upp en del av pelargonerna på bordet, trots att trädens grenar var kala utanför fönstret …

Pelargoner för omplantering

Tulpanpelargonen Patricia Andrea är lite speciell …

Patricia Andrea

En som jag tycker mycket om är Vancouver Centennial. Den har väldigt vackra blad, som lönnlöv, och den är väldigt rikblommande …

Vancouver Centennial

En närbild på Vancouver Centennial …

Vancouver Centennial

En liten okänd lila som fick vara med på bild. Stängeln som den satt på var lång och slanig så när jag tagit bilden fick den falla för saxen …

litenlila.jpg

Och slutligen en som heter Blue Wonder. Enligt etiketten så ska den vara blå men … den är mer rosalila än blå, faktiskt är den inte alls blå men vacker ändå …

Blue Wonder

Det var alltså en härlig dag i vårtecknens tid. Idag ska jag fortsätta mina omplanteringar men får nog flytta inomhus för det är mulet och då är uterummet alldeles för kallt.

Hoppas ni alla får en riktigt skön söndag! Och kanske något litet vårtecken dyker upp någonstans.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till I vårtecknens tid …

  1. Ulla skriver:

    Vilka härliga pelargonbilder! Riktigt fina med ett härligt ljus.
    Så många pelargoner som du har, det har jag inte, men några har jag 🙂
    Vancouver Centennial den har jag haft en gång och den är väldigt fin med sina granna blad. Det finns ju så otroligt många pelargonsorter och det är en härlig blomma.
    Underbar tulpanbild också.
    Jag gillar doftpelargoner också, de har små fina blommor och de blommar lätt när de står svalt på vintern.
    Ha en skön söndagkväll!
    Kram Ulla

  2. Catharine skriver:

    Underbara pelargonbilder, och ditt uterum ser mysigt ut. Hoppas ni får hjälp med att vinterbona det för det är värt varenda krona i vårt klimat. Speciellt när det blåser. Jag har planterat om några sticklingar som jag tog i höstas men inte de två moderplantor jag har kvar än. Förut övervintrade jag massor men i höstas orkade jag inte. En del pelargoner verkade inte gilla förra sommaren heller med så lite sol. De såg trötta och orkeslösa ut. Jag bestämde mig för att ev börja om från början i år istället. Synd att Rockdala stängde.

    Den där Blue Wonder hade jag ett år, men den ville inte vara med på vintern. Nu har jag en Anne Hoysted och en Raspberry Surprise kvar och en PAC Blue Sybil hängpelle. Och en till hängpelle som jag just nu inte minns namnet på. Så har jag en Gardenia också som är säkert 4 år om inte mer som bor i uterummet året runt.

    Jag kunde inte hålla mig helt så två frön har jag sått av en ny sorts Dahlia. De har jag planterat om i lite större krukor nu och de växer fint. Förr brukade jag så frön redan i jan ibland och ha i uterummet. I år ska jag vänta lite för man får hålla på att plantera om så många gånger annars innan det blir varmt nog ute.

    Ha en bra söndagskväll
    kram Cathy

  3. Anita skriver:

    Ulla … jo doftpelargoner är fina fast jag har ju svårt att förvara dem svalt på vintern. Kanske om vi lyckas bygga om uterummet. Min plan är ju att ha frostfritt men svalt på vintern där. Den enda som doftar idag är Dr Westerlund. Den har jag haft i många år men förra sommaren (2006) var den enda sommaren det kommit blommor på den.

    Cathy … att du lyckats övervintra en hängpelle. Det har jag prövat många år men nu gett upp. Har aldrig lyckats. Så du gillar också blå (om dom nu blir blå) pellisar. Jag ska nog kika på trädgårdsmässan i april om jag kan hitta någon annan blå. Dahliafrön, så spännande det låter. Dahlior har jag av någon anledning aldrig. Vet inte varför för jag tycker dom är jättefina men … det har liksom inte blivit av.

    Jag kunde vara i uterummet och plantera igår också. Det var faktiskt skönare där när det inte blåste. Nu är alla mina pelargoner omplanterade, 24 st har jag ”bara” i år.

    Jag hoppas ni får en bra dag.

    Kram på er!
    Anita

  4. Catharine skriver:

    Hej Anita,
    Det där med blå pelargoner ja, inte kan jag påstå att en enda av dem jag haft som hetat blue har varit särskilt blå. Mer rödlila skulle jag nog kalla dem. Hängpellen Blue Sybil har jag haft sedan 2001 tror jag. Vi köpte den första sticklingen på trädgårdsmässan från Rockdalas stånd. Den och Sancho Panza. Den har inte varit svår alls att övervintra. Innan vi glasade in uterummet köpte jag hängpellar något år från Plantagen och hade i väggkrukor. De var inte alls så buskiga och fina och såg mest ledsna ut. Så att blue sybil skulle gå så bra var en överraskning. Och det är så enkelt att ta skott, de rotar sig snabbt också. Crocketta var den andra hängpellen jag har kvar skott av. Också från Rockdala. Hade även en vit hängpelle ett tag men den hade inte så fylliga fina blommor. Och jag missade att ta skott av den.

    Dahlior är bland de enklaste att odla tycker jag. De gror lätt och när man väl kan plantera ut dem blommar de ända tills det blir ganska ordentlig frost. Jag har tagit frön från egna plantor under flera år. Köpte en påse blandade sommardahlior för flera år sedan. Har även provat kaktus dahlior (där köpte jag färdiga knölar att plantera i kruka). Så lite dahlia odling blir det nog även i år, och tagetes.

    Jag håller på och undersöker makro objektiv till min kamera nu. För blommor och bin :-). Vad har du för macro? Har hittat en bra site med mycket på http://www.fotovideo.se/

    Det är förståss en kostnadsfråga som vanligt….men det är så roligt att fotografera.
    Ha en bra kväll.
    kram Cathy

  5. Anita skriver:

    Cathy! Jag svarar hos dig …

  6. Mona skriver:

    Å vad mysigt…att omplantera å pyssla på med blommor…Senaste två åren har jag bara haft halvdöda blommor som fört en tynande tillvaro här hos mig..skäms nästan….fattar inte..men jag tror man måste ha en inre harmoni..då trivs även blommorna hos en…har haft blommor förr å alltid såna praktexemplar…å då tog jag mig tid med dom…numera ser jag dom bara som dammsamlare….måste bli en ändring…nåja..i nästa hem så ;-))

    Kraam
    Mona
    ps! Visst har du väl framme dina penslar..kollade dina akvareller…sett dom förr med..men ville bara påpeka det…fortsätt använd dom fastän du fotar….

  7. Catharine skriver:

    Hej igen,
    Vitt te är väl egentligen inte rätt namn – provade det idag när jag kom hem och det blir lite gulaktigt. Jag vet inte om man ska låta det dra längre än jag gjorde så kanske det blir mer färg. Annars såg det mest ut som en bunta ogräs med tistlar och sånt 🙂 det var större blad än man är van vid och det var fortfarande ganska grönt. Jag vet inte riktigt hur det är behandlat, måste läsa på mer om det. Det var gott i alla fall, inte så stark smak. Jag har aldrig socker i te och normalt har jag mjölk men inte i det här (tänkte att det skulle se lite väl blaskigt ut).

    Det där med macro är en hel vetenskap verkar det som. Jag har fortfarande svårt att komma ihåg vad alla värden är för nåt, 10mm, bländare så och slutare så…..visst är det så att bländaren är större, mer öppen alltså när värdet är lägre.? Vilket alltid låter så fel. Hur mycket kostade ditt macro? Det är så mycket man vill ha till kameran så det gäller att få bäst valuta.

    kram
    Cathy

  8. ulrica skriver:

    Vilka härliga blommor och bilder, Anita.. nu märks det att våren är på stor antågande hos dig :o). Jag ser fram emot en kopp te på din altan i vår!!

    Stor Kram

  9. Annika skriver:

    Pelargoner är verkligen härliga blommor att ha både ute, inne å mittimellan :o) De ger färg å form, de ger hemtrevnad, de ger hemmet en själ tycker jag. Å så är det så häftigt när man planterar om dem… efteråt växer de så det nästan syns under tiden man tittar på dem :o)

    Här visar du upp fantastiskt vackra bilder på dina pelargoner. Ljuset är verkligen underbart och jag är avundsjuk till tusen på ditt uterum :o)

    Kram Annika

Kommentera

