Klockranka – Cobaea scandens – 2009

Förra året (2008) skrev jag ett inlägg där jag funderade på om jag skulle satsa på klockranka även denna sommar. Den blommar sent men när den väl sätter fart så blommar den rikligt, är starkväxande och därför bra om man vill klä in en spalje. Det blev klockranka i år också!

Den finns i två varianter, blå eller vit (den vita heter inte helt överraskande ”Alba”). Jag har satsat på den blå men är lite sugen att pröva den vita också. Jag hade faktiskt två stycken, en utomhus klängande på ena sidan i en pergola och en i uterummet. Det jag kan konstatera är att dom ska definitivt vara ute. Trots att det är väldigt gynnsamma förhållanden i uterummet så hann den inte blomma. Troligen är solljuset viktigt för jag har tidigare upplevt samma sak med Blomman för dagen.

Även om den är blå så är den inte blå från födseln. Den skiftar från gult över till rosalila och till sist mörkt blålila. På hösten när många blommor är på gång samtidigt så blir det väldigt vackert med de blandade färgerna:

20091108klockranka01

Jag såg ett avsnitt av ”Trädgårdsfredag” där man kommenterade att det var gula blommor bland de blå med att ”ibland så kommer det med andra frön i påsarna. Dom här skulle varit blå men troligen så har det kommit med frön från gula också”. Jag tror inte att det är så utan att det helt enkelt var ”nya” klockor som de pratade om. Dom är dessutom gulare längre tid ju senare det är på året. Alla blommorna på bilden ovan blev så småningom mörkt blålila.

Här syns en klocka som fått sin ”riktiga” färg:

20091108klockranka02

Här är en lite yngre klocka som ännu inte fått sin typiska blå ton:

20091108klockranka04

Dom blommar ju sent men dom är frosttåliga. Vi hade några riktigt kalla frostnätter med temperaturer ned mot 4-5 minusgrader. Dom var frostnupna men fortsatte att blomma som om inget hänt:

20091108klockranka03

Även bladverket blir vackert. På hösten gick färgerna över i rött, nästan vinrött. Vackert var det när solen lyste igenom bladen och visade ådringarna:

20091108klockranka05

Så ja … efter två år i rad med klockranka vill jag fortfarande rekommendera den. Men man måste ha tålamod för den blommar som sagt sent. Och man bör hitta en solig plats för jag tror att solljuset är viktigt för blomningen.  Om man ska så den själv måste man göra det tidigt, helst i februari. Men ofta finns dom att köpa på olika plantskolor. Förra året köpte jag min på Plantagen och i år på Zetas. Jag drev också upp en själv och det var den jag hade i uterummet. Den växte sig väldigt frodig men orkade alltså inte blomma.

Det här inlägget postades i Klockranka, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Klockranka – Cobaea scandens – 2009

  1. Ruben skriver:

    Absolut helt fantastiska bilder!!! Lite av en chansning med vissa blommor, det beror på om sommaren blir solig om de hinner fram. Klockrankan verkar dock ha bättre odds än Ipomoea alba, som hade stora knoppar lagom till frosten tog dem. Men, jag gör nog ett nytt försök nästa år. Kanske blir det en klockranka också!! /Ruben

  2. Ulla skriver:

    Hej Anita!
    Så fantastiskt fina bilder på din klockranka och jag tror som du, att blommornas färg varierar ju äldre de blir.
    Jag hade en klockranka för många, många år sedan, då bodde vi på ett annat ställe med stor balkong. Där stod den ganska skyddat men började inte blomma förrän i oktober.
    Nästa säsong ska jag ha en klockranka igen.
    Ha det så gott! (får se när jag börjar blogga igen)
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Ruben … ja helt klart beror det på hur sommaren blir om vissa ettåriga klängväxter ska hinna blomma eller ej. Synd på din Ipomoea alba, så nära och så kommer den förargliga, tidiga frosten och tar den. Jag håller tummarna för att du får blommor på din Ipomoea alba (och klockranka om du även satsar på en sådan) att njuta av nästa år.

    Ulla … så roligt att du tittar in. Roligt också att du tänker satsa på klockranka nästa år. Jag har tydligen haft tur med mina för dom har i varje fall börjat blomma i augusti, även om det är mot slutet. Men pergolan den klänger i står väldigt gynnsamt, både när det gäller vindskydd och solsken.

    Ha det så gott du också. Jag saknar dina blogginlägg men vet att det är skönt att ta paus ibland.

  4. Britt skriver:

    Så vackra bilder du tagit//Britt

  5. Cathy skriver:

    Jättevacker blomma det där. Kanske något att testa nästa år. Vi hade ju Ipomea i uterummet och den blommade massor, vi har väldigt soligt där och hela glasdörrar från golv till tak. Jag hade några ute och de blommade inte lika mycket i somras, det var lite för lite sol tror jag. Men klockranka verkar spännande.
    Nu har mina Rudbeckia Goldsturm givit upp i alla fall. Massa löv kvar på björkarna, jag går och väntar på att kunna räfsa upp och lägga på rabatterna innan det blir alltför kallt och ruggigt.
    Ha en bra vecka.
    Kram Cathy

  6. Anita skriver:

    Britt … tack så mycket :)

    Cathy … tänk att det kan skilja så mycket i Stocholmsregionen. Hos oss har alla björklöv lämnat grenarna. Hela skogsbacken bakom oss är helt kal på löv och jag har krattat upp alla som nu ligger som skydd i rabatterna.

    Klockranka tror jag du skulle gilla. Jag tror att det kan funka med klängväxter i mitt uterum också om dom får stå vid glasdörrarna så att dom får sol på sig, inte bara ljus. Min klockranka stod mitt i rummet och hade det väldigt ljust via plasttaket men ingen direkt sol, undrar om det inte var det som fattades.

    Mina Guldsturm la av för väldigt länge sedan men som vi redan konstaterat … det verkar vara stora skillnader trots att vi båda bor i Stockholmsregionen.

    Ha en bra vecka du också :)

    Kram Anita

  7. Yvonne och Trädgårdsinspiration LIR skriver:

    Hej Anita!
    Vad trevligt det är att läsa om din klockranka! Ja de är verkligen fina men det krävs lite tålamod, som du säger. Det är faktiskt lite lustigt det där med att få extra frön i fröpåsen.. I somras sådde jag Blomman för dagen. Alla frön grodde och t.o.m att ett frö bara grodde och grodde och grodde… Såsmåningom förstod jag att den stora planta som nu blev inte skulle bliva till en Blomma för dagen. Med stor spänningen skötte jag väl om plantan och en dag blommade en djup orangeröd klockmalva. Jag har aldrig tidigare haft klockmalva och fick nu möjlighet att lära känna denna från begynnelsen. Den blommade kraftfullt hela sommaren. Nu står den grön och fortfarande kraftig i kammaren. Där ska den förhoppningsvis få ha en god vinter, för att till våren börja växa och till sommaren åter få pryda min trädgård. Det är rent förunderligt vad våra fröpåsar kan överraska… Kanske rentav en affärsidé??!?

    Ha det gott!
    från
    Yvonne

  8. Anita skriver:

    Yvonne … så roligt att du tittar in. Och så roligt det var att läsa din historia om klockmalvan. Vilken vacker färg den verkar ha. Hoppas nu att den kommer att trivas i kammaren över vintern så att den kommer att glädja dig nästa sommar också. Kul affärsidé du kom på. Att sälja fröpåsar med ”några överraskningsfrön” i. Skulle kunna bli en succé på vårens trädgårdsmässor :)

    Ha det gott du också!
    Anita

  9. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Mycket vackert visar du upp, som vanligt:-)
    Men det näst sista kortet är urläckert. Med lite fantasi så ser det nästan ut som små fjärilar eller annat som sitter hopkrupna och frostiga för att hålla värmen. ( På tal om dinosaurier ).
    Det fotot blir snygtt inom glas o ram eller som vanligt vykort. Har sett att en del gör sådana av digitala foton. En bra sidoinkomst, om inte annat. Dessutom så sprider man sin fotokonst :-)
    Poppins Garden, har en hel del jättesnyga kort bl.a. En del antika kort är köpta i England/Frankrike, en del fotograferade i dessa länder. Kika gärna in och njut av vackert.

    http://poppinstradgard.blogspot.com/

    Ha det så gott, Anita!
    Kramen, Agneta

  10. monartic skriver:

    jag har inga rankor alls numera…bor ju i lägenhet å högt upp dessutom..men jag klagar inte, går jag in på din sida så är det nästan så att den där känslan kommer tillbaka i händerna när man påtar på och försöker med olika sorter…gud det känns som tusen år sedan jag höll på med mina plantor, lökar och jordblandningar…..

    Dina bilder är ju för sköna..vilka färger…vilka skönheter.

    Just idag är det lite snö och minus där ute så här i norr finns inte en grön kvist med löv på kvar….

    /Mona

  11. billan skriver:

    Ljuvlig bild på den lilla frostnupna rankan!
    Jag har lite otur meed ettåringarna hos mig, ofta har dom svårt att hinna blomma. Sugen blir jag att testa en klockranka, din är så söt. Jag har ett soligt läge som jag tror skulle passa, men undra om den hinner komma till sin rätt….? Härligt med färgskiftningarna, tror minsan att jag skall prova att fröså.
    Må så gott!

  12. Åsa S skriver:

    Jag har missat att kika in på bloggen och upptäcker nu så mycket vackra bilder jag missat. Men nu har jag titta igenom och bland annat njutit av hjärtat bland molnen, vilket underbart foto!
    Klockrankan är väldigt söt, kanske vågar jag mig på att prova nästa sommar. Det blir nog en planta dock, att fröså fungerar inte så bra då vi inte har något bra ställa att ha de små krukorna på.
    Må gott tills vi ses.
    Kram Åsa

  13. ÅsaV skriver:

    Tack för tipset, jag ska absolut pröva klockrankor! Vi har några spaljeer som vi brukar pryda med rankor av olika slag. Kan vara kul med omväxling! Hoppas bara att jag kommer ihåg ditt tips när det börjar närma sig vårkanten! Underbara bilder!

  14. Anita skriver:

    Agneta … din kommentar hade hamnat bland spam, dom gör så när det finns en länk med. Men nu ligger den här :) Ska kika in i Poppins trädgård.

    Mona … oj, snö … här är det ännu bara regn. Skönt att du trivs även om du inte har några uteblommor längre. Men man kan ju ha blommor i fönstren inomhus också … så man får känna känslan av jord och grönska.

    Billan … ja klockrankan är ju väldigt sen så den kan kanske bli svår. Men en solig plats skulle kanske funka. Annars så trivdes min blomman för dagen väldigt fint i år. Kanske vore något för dig?

    Åsa S … hjärtat bland molnen fanns där som på beställning. Tycker att du ska prova klockranka nästa år. Dom finns som sagt som plantor. Jag kan påminna dig när vi träffas någon tisdag när det närmar sig ;)

    Åsa V … jag kan verkligen rekommendera klockrankan. Får väl försöka att påminna dig också när det närmar sig … jag måste ju påminna mig själv så det borde ju gå bra :)

    Tack för att ni tittade in och skrev en rad. Ha nu en fortsatt skön vecka. Vi hoppas på bättring när det gäller vädret för just nu vräker regnet ner.

  15. Jenny Lind skriver:

    Det mest fantastiska bilder jag någonin skådat. Hur bär du dig åt!!!! ><

Kommentera

